Kantate 62 af Johann Sebastian Bach (1685-1750) er til 1. søndag i advent, hvor den gamle koral ”Nun komm, der Heiden Heiland” omkranser arier for tenor og bas. Kantaten er opført første gang i Leipzig den 3. december 1724. Teksten tager udgangspunkt i Martin Luthers gendigtning fra 1524 af den middelalderlige ”Veni redemptor genitum” (Kom, hedningers frelser). Teologien bag dette er, at ved Kristus er frelsen ikke alene kommet til jøderne, men også til hedningerne, hvilket vil sige også alle ikke-jøder. Den gamle pagt er sprængt. Paulus udfolder denne forestilling i to af de mest indflydelsesrige tekster i europæisk litteratur: Romerbrevet og Galaterbrevet. Julen er, at frelsen kommer til alle uden hensyn til herkomst eller position. Det er, som englene synger det for hyrderne på marken julenat – de forkynder en stor glæde for alle!
Hvor de fleste har hørt om Thomaskantoren Johann Sebastian Bach fra Leipzig, er fætteren Johann Bernhard Bach (1676-1749) nok mindre kendt. Han fødtes i Erfurt i 1676, og blev undervist i musik af sin fader. Han virkede som organist i Erfurt og Magdeburg, inden han i 1703 kom til Eisenach som cembalist hos hertugen. Her arbejdede han sammen med Telemann, der var violinist og kapelmester i hertugens orkester.
Johann Bernhard Bach var samtidig organist i Eisenachs St. Georgs-kirke. Han overtog stillingen efter sin onkel Johann Christoph, og da J. Bernhard døde, fortsatte hans ældste søn samme steds. Det blev bogstaveligt talt i familien.
Vi spiller den anden af 4 orkestersuiter, som, sammen med nogle cembalo- og orgelværker, er alt, vi har fra hans hånd i dag. Man hører, at han er fortrolig med den franske stil, men også at han tilfører den noget originalt og egenartet. Vi har valgt at fordele satserne i tre grupper, men det er naturligvis skabt som et sammenhængende værk.
Sct. Catharinæ kirke, Hjørring, søndag d. 1. december kl 16.00
Denne kantategudstjeneste gennemføres med midler fra Sct. Catharinæ kirke, Kunstfonden, Augustinus Fonden og W. Demant Fonden.